Witaminki, witaminki.. zastanawialiście się kiedyś jak duży wpływ na nasze życie mają witaminy…lub ich brak? Na przykład witaminy z grupy B. No własnie.. ja również nie. .

Z reguły jest tak, że nie interesujemy się tematem do czasu, gdy on sam się nami nie zainteresuje. Na przestrzeni lat każdy z nas nie raz weryfikuje swoje nawyki żywieniowe. Skłaniają nas do tego różne względy. Czasami są to względy zdrowotne, lifestylowe, bądź po prostu jak inni chcemy o siebie zadbać.

Moja dieta zawsze byla bogata w sery, ryby, mleko i jajka..czyli w pokarmy, w których witamina B12 występuje, a pomimo wzorowej morfologii pojawił sie duży deficyt tej witaminy.

Przyjżyjmy się bliżej witaminie B12.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie, bo do takich należy witamina B12, są transportowane do organizmu razem ze spożywanym pokarmem, a następnie transportowane bezpośrednio do krwioobiegu w miarę rozkładania pokarmu podczas trawienia lub rozpuszczania suplementu.

Ponieważ większość naszego ciała składa się z wody, wiele rozpuszczalnych w wodzie witamin z łatwością krąży w naszym ciele. Nerki nieustannie regulują poziom witamin rozpuszczalnych w wodzie, usuwając nadmiar moczu z organizmu, dlatego warto wspomnieć, że akurat witaminę B12 trudno przedawkować.

Jakie są objawy i przyczyny niedoboru witaminy B12?

Objawy obejmują zmęczenie pomimo odpoczynku, senność pomimo dużej i regularnej ilości snu, kołatanie serca, bóle głowy, bladą skórę, utratę apetytu, utratę masy ciała, czerwony opuchnięty język, łamliwe kruche włosy drazliwość. Powyższe to tylko wstęp do pełnej listy objawów wynikających z niedoboru witaminy B12. Długotrwały niedobór może prowadzić do poważnych problemów sercowych i neurologicznych. Niestety proces moze nastepowac latami, a objawy moga nas zaniepokoic gdy jej poziom jest juz naprawę niski.

Na początku września rozpoczęłam kilkutygodniową kuracje witaminową pod nadzorem lekarza prowadzącego. Poinformowano mnie, że poprawa powinna pojawicć się dosść szybko, bo w przeciagu 7-10 dni od rozpoczecia leczniczej suplementacji. Wysoka dawka, bo 1000/24 w pierwszych 7 dniach, potem zmniejszalismy.

Dlaczego potrzebuję witaminy B12?

B12 bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek, utrzymaniu zdrowego układu nerwowego i przekształcaniu żywności w energię. Pomaga także regulować układ odpornościowy i nastrój oraz kontrolować poziomy homocysteiny w aminokwasach, których podwyższony poziom jest związany z chorobami serca. Większość ludzi, którzy jedzą mięso, ryby, jajka i produkty mleczne, ma wystarczającą ilość witaminy B12 – ale zdarzają się że osoba może mieć ograniczone wchłanianie z przewodu pokarmowego. Weganom zaleca się spożywanie wzbogaconej żywności i przyjmowanie suplementów.

Niestety niedobór witaminy B12 jest nierozpoznany i czasami może wyjaśniać skupiska objawów, takie jak migreny, skurcze, trawienie i problemy ze snem, demencja i depresja. Pocieszający jest fakt że nasza świadomość co do ważności witamin wzrasta, ale też chęć i możliwości lekarzy do wysyłania pacjentów na dodatkwe badania.Kampanie wzywają do częstszych testów i leczenia, a sam temat wpływu witamin na nasz organizm jest ciekawy i na pewno wciągający.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *